Close

Witaj!

Zapisując się do tej listy, wyrażasz chęć udziału w warsztacie E-MOC-JA – warsztat pisania dziennika ekspresywnego.


E - MOC - JA - warsztat pisania dziennika ekspresywnego

Z emocji płynie moc. Z emocji płynie autentyczność. Z emocji płynie kontakt ze sobą i z innymi.. Tylko jak to dostrzec?

Gdy byliśmy dziećmi najważniejszą relacją dla nas była relacja z rodzicami. To ona budowała wzorzec tego, jakie relacje w dorosłości budujemy ze sobą i z innymi. W dorosłym życiu autentyczny kontakt ze sobą jest najważniejszym kontaktem. To od jego jakości bierze się jakość innych relacji.

Relacja ze sobą i z innymi w dużej mierze zależy od naszej sprawności emocjonalnej. Jednak ciężko o nią szczególnie wtedy, gdy płacz dziecka doprowadza do naszego wybuchu płaczu. Gdy kolejna „wrzutka” szefa przelewa czarę goryczy, która już od dawna w nas rosła. Gdy po raz kolejny marzymy o chwili spokoju, relaksu czy realizacji swojego marzenia, ale nie widzimy światełka w tunelu, bo nadal działamy na autopilocie – wówczas warto zatrzymać się przy sobie.

W dzisiejszym pędzącym świecie jest coraz trudniej o przestrzeń na budowanie kontaktu i dialogu ze sobą. O kontakt z własnymi emocjami. Wciąż gonimy, nadrabiamy zaległości, realizujemy kolejne cele. Jednak im bardziej unikamy konfrontacji z naszymi emocjami, tym bardziej one wybuchają w najmniej oczekiwanym momencie bądź gromadzą się w zakamarkach naszej psychiki. co obciąża nasz organizm zarówno fizycznie jak i psychicznie.

Coraz rzadziej traktujemy emocje jako kierunkowskaz na rzecz traktowania ich jako zbędnego balastu. Jednak gdyby emocje nie były nam potrzebne, natura nie obdarzyłaby nas nimi. To właśnie dzięki emocjom potrafimy cieszyć się życiem, czerpać z niego i budować bliskie relacje z innymi. Ale bliska relacja z innymi zaczyna się od bliskiej relacji ze sobą. Ze swoim ciałem, emocjami i potrzebami.

Na co dzień mamy trudność z tym, by być przy swoich ciałach, uczuciach i potrzebach. Odcinając się od siebie, od swoich uczuć i potrzeb odcinamy się od tego, co dla nas ważne, czego naprawdę pragniemy.

Nie dostrzegając tego, co w nas żywe, autentyczne, przestajemy dostrzegać również te przyjemne i radosne aspekty naszej codzienności. A wtedy przestajemy żyć w pełni swojego potencjału.

Krótka historia...

Moja przygoda z pisaniem ekspresywnym zaczęła się kilka lat temu. Na początku swoje zapiski w dzienniku, robiłam intuicyjnie wtedy, kiedy pojawiały się w mojej codzienności jakieś trudności, troski i problemy.. Później zauważyłam, że regularne pisanie i przelewanie na papier moich myśli i uczuć, pomaga mi lepiej poznawać siebie i rozumieć swoje emocje i zachowania. 

Dziś wiem, że metoda, która stosowałam wtedy intuicyjnie, została już zbadana (blisko 40 lat badań) i opisana m.in. przez dr. Jamesa W. Pennebaker’a  oraz udowodniono jej skuteczność w radzeniu sobie z emocjami, w budowaniu świadomości emocjonalnej, w poznawaniu siebie i transformowaniu emocji i interpretacji zdarzeń. Wtedy jeszcze nieświadomie pisałam dziennik, dziś robię to już z bardzo świadomą intencją i dużym doświadczeniem w tym obszarze. Łączę też różne techniki, które urozmaicają i pogłębiają tę praktykę.

Znając moc pisania dziennika ekspresywnego, bo o nim jest mowa, chcę się tą praktyką podzielić z Tobą, dlatego zapraszam Cię na warsztat „E-MOC-JA – warsztat pisania dziennika ekspresywnego”

Pisanie dziennika ekspresywnego to praktyka nawiązywania codziennego dialogu i budowania kontaktu ze sobą.

Dzięki pisaniu dziennika możesz osiągnąć wiele korzyści, takich jak:

  • identyfikacja własnych emocji,
  • werbalizowanie uczuć i myśli,
  • zmniejszenie ładunku silnych emocji,
  • odkrycie nowego w sobie,
  • redukcja stresu,
  • większa akceptacja doświadczeń z przeszłości,
  • możliwość ekspresji siebie,
  • umiejętność traktowania emocji jako kierunkowskazu do rozwiązywania trudności,
  • akceptacja różnych pojawiających się emocji, a przez to akceptacja siebie,
  • zyskanie nowej perspektywy na różne sprawy,
  • pogłębiona świadomość swoich emocji, tego w jakich sytuacjach się pojawiają, jakie reakcje w Tobie wywołują,
  • uświadomienie swoich potrzeb, które kryją się za danymi emocjami,
  • wprowadzenie zmian do swoich nawykowych reakcji na daną sytuację i emocję,
  • głębsza świadomość ciała i tego co przez ciało komunikują nam emocje,
  • przyglądanie się temu, czego chcesz a czego nie chcesz (pomaga w podejmowaniu decyzji),
  • łatwiejsze radzenie sobie z różnymi codziennymi trudnościami,
  • wzrost empatii dla siebie i innych (np. bliskich),
  • większa sprawność emocjonalna,
  • więcej odwagi w sięganiu po nowe,
  • wzrost zaufania do siebie,
  • zauważenie kierunku swoich działań,
  • dostrzeżenie nowych możliwości,
  • zwolnienie  miejsca na kreatywne i twórcze pomysły.

To tylko wybrane korzyści. Pisanie ekspresywne pogłębia naszą sprawność emocjonalna. Aktywuje również narracyjną część naszego umysłu, a tym samym zwiększa poczucie dobrego samopoczucia, niezależnie od tego, czy dzielimy się swoim pismem z innymi, czy nie.

Sprawność emocjonalne wg. Susan David „pozwala nam być bardziej w chwili bieżącej, aprobując lub modyfikując nasze zachowania, tak byśmy prowadzili życie zgodne z naszymi intencjami i wartościami. Nie ma tu mowy o ignorowaniu trudnym emocji i myśli. Chodzi o to, by mniej kurczowo się ich trzymać, ze śmiałością i zrozumieniem patrzeć im w oczy, a potem przekraczać je, tak by w życiu mogły zaistnieć większe rzeczy.”

Dlaczego warto się tego uczyć?

Przekonałam się dzięki doświadczeniom własnym i moich Klientów, że wiele odpowiedzi na pytania, których szukamy, znajdziemy właśnie tam, gdzie jest ich źródło, czyli w sobie. Tylko takie odpowiedzi pozostawiają w nas poczucie integracji i spójności.


Dr James W. Pennebaker dzięki swoim blisko 40 letnim badaniom udowodnił, że nadawanie formy własnym myślom i emocjom, ubieranie ich w słowa, pozwala porządkować swój wewnętrzny świat. Pozwala również uporać się z powracającymi myślami, trudnymi emocjami i doświadczeniami a przez to wprowadzać dobre zmiany do swojego życia.

Praktyka pisania ekspresywnego, może prowadzić do lepszego radzenia sobie z różnymi emocjami i bardziej świadomego wprowadzania zmian do swojej codzienności. Do usuwania napięć i blokad w ciele, wywołanych gromadzeniem i zapisywaniem się w ciele nieprzyjemnych emocji.  Jak również do rozpoznawania tego, czego chcemy a czego nie chcemy, by móc zaspokajać swoje ważne potrzeby i uwzględniać potrzeby innych. 

Podczas przyglądania się sobie, jesteśmy w stanie uświadomić sobie własne lęki, obawy ale też pragnienia i powody do radości i wdzięczności, z których nie zdawaliśmy sobie wcześniej sprawy. Dzięki temu możemy ustrzec się różnych dolegliwości zarówno wynikających z naszej psychiki jak i chorób psychosomatycznych. Nie stosujemy „unikania poznawczego”, które charakteryzuje się tym, że odpychamy wszelkie trudności, udając, że nie są ważne i nie istnieją. Badania dowodzą (J. Borton, A. Casey), że osoby, które odpychają trudne myśli i emocje, ostatecznie i tak poświęcają im więcej energii, a na dodatek są bardziej zestresowane, przygnębione a także mają niższą samoocenę w porównaniu do osób, które nie stosują poznawczego uniku.

Kontaktując się ze sobą regularnie, dzięki pisaniu dziennika ekspresywnego, spotykamy się ze wszystkim, co się pojawia w nas, traktując to z szacunkiem i uwagą. Dając temu przestrzeń i dzięki temu akceptując. A akceptacja jest bardzo ważna w procesie budowania poczucia wartości, bliskich i autentycznych relacji, wprowadzaniu zmian w codzienności oraz budowaniu poczucia celowości w życiu.

Podczas 7 godzinnego warsztatu:

  • poznasz technikę pisania ekspresywnego wg. Jamesa W. Pennebakera,
  • zaczniesz traktować swoje emocje jak kierunkowskaz,
  • zbliżysz się do swoich emocji i potrzeb i zastanowisz się na tym, jak możesz je zaspokoić,
  • zaczniesz wyrabiać sobie nawyk sprawdzania jak się czujesz i dlaczego czujesz się właśnie tak,
  • poznasz techniki oczyszczania głowy z powracających myśli,
  • pogłębisz swój słownik emocji oraz potrzeb, dzięki temu zaczniesz dostrzegać ich wielość w sobie,
  • doświadczysz utrwalania w sobie przyjemnych emocji,
  • przyjrzysz się swoim reakcjom na różne sytuacje,
  • pogłębisz zaufanie do siebie,
  • zbliżysz się do swojej autentyczności,
  • pooddychasz i zwolnisz,
  • poznasz genezę pisania ekspresywnego i potwierdzające jego skuteczność badania,
  • poznasz sposoby na wyrobienie nawyku regularnego kontaktowania się ze sobą poprzez pisanie.

Dla uczestników I edycji kursu przygotowuję dziennik, specjalnie dedykowany do pisania ekspresywnego.

Informacje organizacyjne

Termin – 27 stycznia 2018 r.

Godziny 10.00 – 17.00.

Miejsce – Białystok.  

Cena – 180 zł. Cena zawiera: dziennik ekspresywny (dedykowany do warsztatu), materiały i kawę w przerwach


Po zapisaniu się na warsztat (ramka na górze strony), na Twój adres mailowy zostanie wysłana informacja dotycząca szczegółów płatności i innych kwestii organizacyjnych. Gdyby mail się nie pojawił proszę sprawdź folder spam bądź napisz na adres kontakt@monikakliber.com


O prowadzącym

Monika Kliber

Coach, trener, autor bloga na www.monikakliber.com. Więcej o mnie:

TUTAJ